Tanker om Oscar-resultatet

Hollywood har hyllet seg selv igjen, med sedvanlig glitter, glamour og hysteriske "kulturjournalister" som med skingrende stemme vræler "what are you wearing? You look fantastic!" etter filmbransjens A-listere på den røde løperen utenfor Dolby Theatre i Los Angeles. Og midt oppi all galskapen har noen hentet hjem gullstatuetter. Årets Oscar-utdeling bød på både forutsigbarheter og små overraskelser. Og jeg har gjort meg noen tanker.

  • Så gøy med Mark Rylance. Mannen som i fjor portretterte Thomas Cromwell med nedtonet, introvert eleganse i BBCs adaptasjon av Hilary Mantels Wolf Hall har vunnet en Oscar for Beste mannlige birolle. Riktignok for en helt annen type rolle - den sovjetiske spionen Rudolf Abel i Bridge of Spies. At en rutinert teaterskuespiller, scenekunstner og Shakespeare-veteran kan ta seg helt til Oscar-podiet, riktignok med litt drahjelp fra Steven Spielberg og Tom Hanks, er forfriskende og oppmuntrende. Kul hatt hadde han også.
  • Enda morsommere var det med Alicia Vikanders høyst fortjente Oscar for Beste kvinnelige birolle for The Danish Girl. Hollywood-glam har vi ikke mye av her i Norden, så at svenske Vikander danket ut selveste Kate Winslet er stort. Ikke minst holdt hun kveldens mest sjarmerende takketale hvor hun fikk sneket inn "jag vil tacka alla er där hemma". Og så hadde hun kveldens fineste kjole. Men jeg skulle ønske at media kunne skrevet mer om hennes sterke og rørende portrett av Gerda Wegener, og mindre om at hun "klinte" med Michael Fassbender etter at navnet hennes ble ropt opp. Hei, tabolider! Det er ikke sensasjonelt at man kysser kjæresten når man har mottatt filmbransjens gjeveste pris. Og hvis dere mener at det uskyldige nusset kan kategoriseres som klining, så bør vi få SKAM-jentene til å fortelle dere et og annet om hooking.
  • Jeg synes vi alle skal la Sam Smith få være i fred nå. Ja, han var litt uheldig med fakta da han hevdet at han var den første stolte homofile mannen på Oscar-podiet, men det var godt ment. Og Bond-låta hans var den beste i et ellers ganske svakt felt av nominerte for Beste låt. Og la oss være ærlige - det var vel aldri aktuelt for Akademiet å gi prisen til noe som helst som har med 50 Shades of Grey å gjøre?
  • Gratulasjoner til Alejandro González Iñárritu som har klart bragden å vinne prisen for Beste regi to år på rad, i fjor for Birdman og i år for The Revenant. I tillegg har han en sterk back-katalog som blant annet inneholder 21 Grams, Babel og Biutiful. Personlig synes jeg nok at Birdman var et mer imponerende regiarbeid enn the Revenant, men iñarritu har vist seg å være en sann visjonær av stort format, og kommer nok til å melde seg på i kampen om regiprisen jevnlig i årene som kommer.
  • At Don Hertzfeldts World of Tomorrow ikke fikk Oscaren for Beste animerte kortfilm er intet mindre enn en skandale. Ikke til forkleinelse for Bear Story som vant, men Hertzfeldts film er en genistrek, og den eneste filmen i denne kategorien det er sannsynlig at folk fortsatt ser om noen år. World of Tomorrow er en smått forstyrrende reise i menneskelig hukommelse og identitet ved hjelp av tidsreisende strekfigurer. Det er neppe noe Oscarakademiet liker å blande seg borti, men å gi seieren til noe annet er bare galt.
  • At Spotlight ble kåret til Beste film er en liten overraskelse. Jeg hadde nok satt pengene på The Revenant, men tydeligvis gikk ikke villmark og bjørneslosskamp hjem hos alle Akademiets medlemmet.
  • Brie Larsons Oscar for Beste kvinnelige birolle for innsatsen i Room var vel neppe noen overraskelse. Hun har gjort rent bord på nær samtlige prisutdelinger i år, og har nå kronet det hele med en Oscar for rollen som Ma - en kvinne som lever under umenneskelige forhold med en sønn som ikke kjenner annet enn den svært begrensede verdenen de to lever i. Det relativt nye fjeset Larson har nå vist at hun blir å regne med i Hollywood i tiden fremover. Men jeg skulle gjerne sett at prisen gikk til nydelige Saoirse Ronan for Brooklyn eller solide Charlotte Rampling for 45 Years i stedet.
  • Kveldens mest forutsigbare pris var likevel Leonardo DiCaprios Oscar for Beste mannlige hovedrolle. Nå er rollen i The Revenant langt fra noen karriærebeste for DiCaprio, og tildelingen virket mer som et forsøk fra Akademiets side på å rydde opp i at han ikke allerede har fått prisen for lenge siden. Greit nok. Da passet det i hvert fall godt at han vant i en ellers ganske svak kategori. Og nå som han endelig har fått sin svært etterlengtede Oscar, kan Leo kanskje bruke litt tid på en fin komedie eller to? Type Catch Me If You Can? Det hadde vært hyggelig for alle, tenker jeg. Ikke minst for DiCaprio selv som må være bra lei av skitt, kulde, blod og gørr nå.
     



Mark Rylance, Brie Larson, Leonardo DiCaprio og Alicia Vikander.

2 kommentarer

Snippen

02.03.2016 kl.19:31

Enig i masse, spesielt Sam Smith! Han er så flink og fortjener alt han kan få :D Håper du har en flott kveld! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge den :)

indiehjerte

03.03.2016 kl.09:13

Snippen: Enig med deg. Jeg har tatt en titt på bloggen din og må si at jeg er imponert. Den er veldig flott. Ha en super onsdag.

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

32, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, feminist, språknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler på fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Og så er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis. Kontakt: idabren@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits