Portrett av et ekteskap - om "The Danish Girl"

Mye har blitt sagt og skrevet om Tom Hoopers filmatisering av The Danish Girl, David Ebershoffs roman fra 2000. For det meste dreier det seg om de ekstraordinære omstendighetene rundt den mannlige protagonistens seksualitet. I 1930 ble Einar Wegener til Lili Elbe etter verdens første kjønnsskifteoperasjon, og historien følger den danske kunstnerens transformative år, fra han oppdager at det bor en kvinne ved navn Lili inne i han, til hun trer ut i verden i den kroppen hun skulle vært født i. Det er en enestående reise, men jeg lot meg likevel fascinere mer av noe annet - det unike ekteskapet til Einar og Gerda Wegener.



Historien følger altså Einar Wegener (Eddie Redmayne) fra han først lærer Lili å kjenne, via stadig hyppigere opptredener som kvinne i København og Paris, og frem til kjønnskifteoperasjonen i Dresden i 1930. Når vi først møter ham er han en fremgangsrik landskapskunstner i et lykkelig ekteskap med Gerda (Alicia Vikander), som også er kunstner. Selv om Einars transformasjon er historiens sentrum, så knyttes den ikke til transseksualitet i et større perspektiv. Nå fantes det riktignok ingen bevegelse for transpersoner på 1920-tallet, og ordet "trans" eksisterte ikke. Det gjør det imidlertid nå, noe som tidvis gjør det vanskelig å tro at Einar fikk være så i fred med sin transseksualitet som han gjør i Hoopers film. Einars transseksualitet er privat, og forlater aldri hans lille verden av familie og venner. Som sosial kommentar er derfor ikke The Danish Girl så sterk, men det er den derimot som et portrett av et helt spesielt ekteskap.

For det er når Hooper fokuserer på relasjonen mellom Einar og Gerda at filmen virkelig lever. Allerede i åpningsscene etablerers ekteparet Wegeners sterke og unike forhold. Man tviler aldri på at kjærligheten mellom Einar og hans selvstendige kone Gerda er ekte. Mye av årsaken til dette er at de er jevnbyrdige, både personlig og profesjonelt. Einar er kanskje den mest suksessrike a de to, men Gerda er også en talentfull kunstner. Og de virker ektefølt forelsket der de deler både seng og atelier, omgangskrets og kunstneriske aspirasjoner. Og det er det som gjør det hele så interessant, for plutselig befinner det vellykkede ekteskapet deg i sentrum for hendelser som kunne knust ethvert forhold.

Det er når Einar må fungere som stand-in for en av Gerdas modeller at noe forandrer seg i ham. Silkestrømpene og den store luksuskjolen setter ham i kontakt med følelser han ikke har kjent maken til før, og sakte men sikkert vokser Lili frem. Først som en spøk, noe både han og kona morer seg med i festlige lag hvor en kjolekledd Einar presenteres som sin egen kusine fra landet. Men etter hvert blir det alvor, noe ekteparet etter hvert blir nødt til å ta inn over seg. Og det er kanskje Gerda som må ofre mest for at Einar skal kunne ta fatt på sin emosjonelle og fysiske forvandling. Men hun svikter ham aldri.

The Danish Girl er basert på den sanne historien om et usedvanlig ektepar som håndterte utfordringen med Einars transseksualitet på en måte som trolig var svært atypisk for tiden de levde i. Gerda hjelper og støtter sin mann. Hun beskytter ham når legene foreslår lobotomi eller forsøker å diagnostisere ham som shizofren, eller rett og slett bare pervers. Når de forstår at Einar ikke kan "kureres", er hun villig til å sette deres ekteskap til side for at han skal kunne få bli kvinne. Denne empatiske sensibiliteten er nydelig formidlet av Eddie Redmayne og Alicia Vikander. Redmayne har på mange måter tatt på seg en utakknemlig rolle, for den utfordrer hans kredibilitet som "leading man" i Hollywood samtidig som han risikerer kritikk fra trans-miljøet. Vikanders utfordring er at hennes rolle fort kan bli en arketyp - hun er "den støttende kona" som vi har sett på film utallige ganger før. Men begge gjør gode rolletolkninger, i tillegg til at kjemien sitter der den skal gjennom hele filmen. På sitt beste er de to karakterer i et ideelt forhold, og da er de hevet over sine respektive kjønn.

Som sosial kommentar fungerer ikke The Danish Girl. Ikke er den spesielt politisk heller. Det er kanskje ikke denne filmen trans-miljøet hadde ønsket seg, men som et varmt portrett av et unikt ekteskap er den svært vellykket.

Eddie Redmayne som Einar Wegener/Lily Elbe og Alicia Vikander som Gerda Wegener i The Danish Girl.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

32, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, feminist, språknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler på fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Og så er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis. Kontakt: idabren@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits