Sin egen kvinne - om "Far From the Madding Crowd" av Thomas Hardy

It is difficult for a woman to define her feelings in language which is chiefly
made by men to express theirs.

Det var etter ha lest disse ordene jeg gikk fra tenke "denne boka liker jeg" til tenke "denne boka elsker jeg". Heltinnen i Thomas Hardys Far From the Madding Crowd (1874), Bathsheba Everdene, oppsummerer hele romanens essens med denne enkle og kloke setningen. P samme tid understreker Hardy at ogs han er en outsider - en mann som skriver om en kvinne. Det er bde subtilt og elegant, og sender mine allerede hye tanker om Hardy til nye hyder.

Madding Crowd er riktignok skrevet med et sprk skapt av en mann, men Hardy beskriver sin heltinne med en hengivenhet som var langt forut for hans tid. I hans kyndige hender blir Bathsheba en levende, tenkende, selvstendig og lidenskapelig ung kvinne som bestemmer seg for drifte onkelens grd, som hun har arvet, helt p egen hnd. Mye til stor glede for den lokale ryktebrsen som finner det merkelig at en ung kvinne p knapt 20 ptar seg et s stort ansvar i en verden som styres av, ja nettopp, menn. Ikke overraskende dukker tre friere opp p dra til den unge og vakre bonden fr hun har rukket hste sin frste kornavling. Den ene er Gabriel Oak, grdens gjeter. Den andre er den velstende og middelaldrende bonden Boldwood som kurtiserer henne s aggressivt at han nesten burde ftt en rettskjennelse mot seg. Den tredje er soldaten Troy som med sin polerte sjarme og vakre ord forhekser Bathsheba fullstendig. Og det er bare n av disse som fortsatt vil st ved hennes side nr ting brer galt avsted.

En av Hardys spesialiteter er mten han bygger atmosfre p. Noe av det beste ved Madding Crowd er nemlig hvordan den fles. Det hersker en perfekt balanse mellom det vakre og det farlige i romanen, og spenningen er nesten dirrende til tider - som om man kan ta og fle p den. Dette understrekes videre av mten Hardy vever selve settingen inn i spenningsbildet. Som resten av Hardys romaner finner ogs denne sted p landsbygda i Wessex. Hardys Wessex er et drmmeaktig landskap, delvis virkelig og delvis imaginrt. Idyllen p utsiden skjuler gjerne en trussel, som for eksempel tken p moene som sluker hele saueflokken til gjeteren Oak. Hardys landskap er like farlige som de er vakre.

Men i sentrum, alts - Batsheba Everdene, en av den viktorianske litteraturens mest interessante kvinnelige protagonister. Hardy forteller i stor grad hennes historie fra utsiden, gjerne gjennom Gabriel Oak. Han vegrer seg for komme henne for nr og lar ikke narrativet lukke seg rundt henne fr mot slutten. Hvorfor denne vagheten? Fordi romanen i stor grad dreier seg om et tema som ikke ble pent diskutert i 1874 - kvinnelig begjr. Madding Crowd er ikke en kjrlighetshistorie. Den er en historie om begjr og lidenskap, ikke romantisk kjrlighet. Og Bathshebas seksuelle kapital er sterk. Hun har tre menn i sin hule hnd og nekter la samfunnets forventninger bestemme nr hun skal gifte seg. Og nr hun bestemmer seg, s velger hun ikke bare sin mann. Hun banker p dren hans og forteller ham om sine intensjoner.

Far From the Madding Crowd er intents, modig, stemningsfull og intelligent. Og svrt forut for sin tid. Thomas Hardy var ikke redd for provosere sin samtids kritikere, og turte vre moderne og fremsynt. Fra den kanten hadde jeg vel egentlig ikke forventet noe annet.



Thomas Vinterbergs adaptasjon av Far From the Madding Crowd kommer senere i r, og har Carey Mulligan i hovedrollen som Bathsheba Everdene. Det gledes!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

31, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, feminist, sprknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler p fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Og s er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis. Kontakt: idabren@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits