Sex, dop og klassisk musikk - om "Mozart in the Jungle"

At Amazon har begynt produsere originalserier kom som en lite overraskelse p meg. At det i tillegg er kvalitet de lefler med er enda mer overraskende. Frst var det den mrke komedienTransparentsom fikk kritikerene til juble, og n er Mozart in the Jungle, produsert av Roman Coppola og Jason Schwartzman, i ferd med gjre det samme. Sistnevnte er noe s sjeldent som en komedie fra det klassiske musikkmiljet i New York, og som illustrerer at det som skjer bak sceneteppet kan vre minst like interessant som det som skjer foran - hvis man blander inn sex, dop, sammensvergelser og eneksentrisk bohem av en maestro.

Mozart in the Jungle byr p et satirisk vindu mot en verden styrt av penger, makt og egosentriske snobber som opererer etter egendefinerte regler - alt for albue seg en permanent plass i New Yorks kulturelite. I sentrum finner vi New York-symfonien som er i ferd med miste sin mangerige dirigent, Thomas (Malcolm McDowell som gjr den usympatiske Malcolm McDowell-greia si p en upklagelig mte), til fordel for et ungt supertalent fra Mexico med rockestjernefakter og uortodokse ider om hvordan et symfoniorkester skal ledes. Mozart er riktignok et ensembleshow, men med en spesielt gudegitt casting i Gael Garca Bernal som spiller den unge dirigenten - en mann som kun tiltales ved sitt fornavn Rodrigo. Han er Cher, Sgt. Pepper og Freddie Mercury i n person, og en sjarmr som leder orkesteret med n hnd, mens han deler ut roser til sine velgjrere med den andre.

Sin lse lederstil og omgjengelige personlighet til tross, Rodrigo er ikke spesielt komfortabel med bli paradert rundt som en premiepuddel av orkesterets styreleder (Bernadette Peters) p aggressiv jakt etter kulturfiffens penger. Hans nske om fornye en gammel og delvis forgubbet institusjon mter ogs motbr nr musikernes noe stivbeint rutinemessige kaffepauser settes i spill. Og auditionrunder for nye medlemmer? Uhrt. Alt dette bevitnes av det unge talentet Hailey (Lola Kirke. Ja, ssteren til Jemima) som er lei av gi obo-timer til snrrhovne overklassebarn og drmmer om en fast plass i symfoniorkesterets blserrekke. Nr hun tatt inn i varmen av cellisten Cynthia (Saffron Burrows), fr hun adgang til symfonien og blir etter hvert Rodrigos assistent. Men det er ikke alle som nsker henne varmt velkommen.



Mozart in the Jungle er fritt adaptert fra Blair Tindalls bok ved samme navn, og er et unikt innblikk i et milj de av oss som ikke nrer en brennede pasjon for klassisk musikk kjenner til.Slik sett er det nok ogsen fordel at serien ikke faller for fristelsen til guffe p med klassisk musikk hver gang muligheten byr seg. Faktisk er musikkbruken sparsom gjennom alle sesongens ti episoder, noe som gir en sterkereeffekt nr produsentene frst bestemmer seg for hengi seg til mektig symfonimusikk.En positiveffekt har ogs den visuelle paletten. New York City er alltid et lekkert bakteppe, og kommer i Mozart virkelig til sin rett med grandiose tabler fra bde sm og store konsertscener, panoreringer over Central Park og Upper West Side. Ogs interirene er helstpte og tiltalende, fra de slitte studenthyblene i the Village,til de overddige hjemmene p Upper East Side. Estetikken er, i sin helhet, upklagelig.

Men det er klart - det er Gael Garca Bernal som brer serien p sine smale skuldre. Haneier skjermen med enperfekt blanding av eksentrisk sjarm, introvert selvbevissthet og enprikkfri komisk timing. Det er storartet spill, og han gjr opp for et tidvis vaklende manus. God er ogs Lola Kirke som den talentfulle men usikre oboisten Hailey, mens Saffron Burrows passer godt inn i rollen som frustrert cellist og fagforeningsdame som ligger med den detroniserte dirigenten p si.

Mozart in the Jungle lykkes p flere vis. Den avmystifiserer en verden som for de fleste av oss er ganske ukjent, men uten bli for teknisk og dyp. Det er mye prestisje knyttet til det vre klassisk musiker i et renommert symfoniorkester, men for de det gjelder er det ogs bare en jobb. Det er nr serien spiller p denne dualiteten, samt lfter frem Gael Garca Bernal som eksentrisk rocke-maestro, at den virkelig leverer og underholder.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

31, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, feminist, sprknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler p fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Og s er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis. Kontakt: idabren@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits