New York gothic - om "Night Film" og Marisha Pessls besøk på Litteraturhuset

Mortal fear is as crucial a thing to our lives as love. It cuts to the core of our being and shows us what we are. Will you step back and cover your eyes? Or will you have the strength to walk to the precipice and look out?

Omtrent 20 minutter inn i samtalen med Linn Ullmann på Litteraturhuset i går forklarer Marisha Pessl hva hun legger i dette utsagnet. Disse ordene er de aller første i hennes siste roman, Night Film, og er hentet fra intervjuet den fiktive skrekkfilmregissøren Stanislas Cordóva ga til Rolling Stone før han forsvant fra offentligheten i 1977. Hun ser rett på publikum mens hun forteller at ekstrem frykt plasserer oss i nået og tvinger oss til handling. Man må gjøre det man kan for å overleve i det øyeblikket frykten inntreffer, og da er man mer levende enn noensinne. Etter å ha lest Night Film, en roman som visker ut grensene mellom fiksjon og virkelighet, forstår jeg akkurat hva hun mener.

Romanen starter med at den enigmatiske filmskaperens 24-årige datter, Ashley Cordóva, blir funnet død i en forlatt lagerbygning på nedre Manhattan. Hennes selvmord later til å være den siste tragedien i et familiedynasti som har opplevd rikelig med ulykke de siste 30 årene. For gravejournalisten Scott McGrath fremstår dødsfallet imidlertid som mer enn en tilfeldighet, og han begynner å nøste opp i hemmelighetene som omkranser Cordóva-familien. Forrige gang han kom i nærheten av å avsløre Stanislas Cordóvas hemmeligheter, måtte han bøte med både ekteskapet og karrieren. Denne gangen er det hans forankring i virkeligheten som er truet.

Det er en blid og opplagt forfatter med en fantastisk utstråling som møter publikum på Litteraturhuset, men Marisha Pessl er noe for seg selv. Mange har allerede latt seg fascinere av hennes mørke fantasi som kjennetegner debutromanen Special Topics in Calamity Physics fra 2006, og nå Night Film som kom ut i fjor. Sistnevnte er en tour de force i urban gotikk og en kompleks skrekkhistorie med postmoderne overtoner. For å mane frem den rette følelsen av frykt skrev hun gjerne om natten og oppsøkte forlatte lagerbygninger på Lower East Side i New York etter mørkets frembrudd. Når hun med en liten latter forteller at hun tidvis ble skremt av sitt eget manuskript, så sier det litt om hennes kunstneriske kapasitet. Pessl er svært grundig når det gjelder research og oppbygging av selve boken med dens karakterer, handling og bakgrunnshistorie. For Night Film er et omfattende verk. Pessl har ikke bare skapt en historie, hun har skapt et helt univers. Og viktigst av alt, hun har skapt myten Stanislas Cordóva, hans liv og kunstneriske virke, og brukt virkelige kilder som artikler fra Rolling Stone og the New York Times til hemmelige websider og fotografier for å dokumentere hans eksistens.

Noe av det som bergtok meg med Night Film er den hårfine balansegangen mellom fiksjon og virkelighet. Pessl forklarer dette som et av de viktigste premissene ved boka, nemlig at leseren aldri ville ha en opplevelse av at alt var sagt og at den hele og fulle sannheten var blottstilt. Hun ville holde leseren på tå hev, la henne fortsette å gjette og aldri være helt sikker på hva som var virkelig og hva som kun foregikk i fortellerens, altså McGraths, hode. Det er nettopp dette som gjør leseropplevelsen både unik og skremmende. Spesielt kildematerialet i form av avisutklipp og fotografier gjorde historien og karakterene levende. Det kom tett innpå meg og krøp under huden min umiddelbart. Ashley døde på første side og likevel føler jeg at jeg kjenner henne. I tillegg finnes det ikke noe mer skremmende enn fravær av informasjon. Som Pessl så treffende beskrev det: "ingenting er skumlere enn å søke på en person på google og ikke få noe resultat". Hvis man skulle oppsummert Night Film med bare én setning, så ville dét vært en bra en.

Men Marisha Pessl selv? Hun var ikke skummel i det hele tatt. Hun smilte og hilste da hun skulle signere boka mi og ble oppriktig rørt da jeg skrøt av Night Film. Og så fniste hun da jeg i god fangirl-stil utbrøt "this is so cool" mens hun skrev navnet sitt på side 5. Det var stas. Skikkelig stas.



Night Film kom ut på forsommeren i fjor og foreligger nå i norsk oversettelse.

Én kommentar

prinsessen

15.05.2014 kl.21:13

dette må ejg ta en titt på! Spennende

J U N E O L S E N

16.05.2014 kl.14:50

woow for en fin blogg du har! Keep up the good work! :D

/Hadde blitt utrolig glad om du hadde tatt turen innom den nye bloggen min og lagt igjen en kommentar<3

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

30, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, språknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler på fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Også er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis. Kontakt: idabren@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits