Punk og poesi - om "Just Kids" av Patti Smith

"No one expected me. Everything awaited me"

I 1967 flyttet en liten og mager 20-ring med poetiske ambisjoner og en sterk vilje til lykkes fra New Jersey til New York City. Med ingenting annet i veska enn noen klesplagg og en neve dollar var hun fast bestemt p skape seg et liv som kunstner og poet og etter hvert ogs musiker. Fr hun fylte 30 var hun allerede en renessansekvinne innefor punken, og en dyktig poet og kunstner. Men fr det fant hun sin helt unike stemme og stil, mye med Robert Mapplethorpes hjelp. Og det er disse formative rene p slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-talletPatti Smithforteller om i sine memoarer Just Kids. Det er en historie om kunst og kjrlighet, ungdommelig overmot og rock 'n roll. Og det er en historie om et helt spesielt vennskap.

Patti Smiths liv kunne ha tatt en helt annen retning hvis det ikke hadde vrt for et skjebnemte som fant sted ikke lenge etter at hun ankom New York. Hun hadde ftt jobbi en bokhandel og en dag sto Robert Mapplethorpe foran henne. I han s hun seg selv. De var begge mandagsbarn, jevngamle, aspirerende kunstnere, drmmere og barn av sin tid. De flyttet sammen i en leilighet i Brooklyn som de dekorerte med tegninger, underlige talismaner og polaroidbilder som Robert hadde tatt, og de delte alt - bde klr, mat og kunstnerdrmmen. Patti beskriver deres forhold p denne tiden som en slags gjensidig symbiose hvor deres likeheter og ulikheter dannet en perfekt harmoni:

"We used to laugh at our small selves, saying that I was a bad girl trying to be good and that he was a good boy trying to be bad. Through the years these roles would reverse, the reverse again, until we came to accept our dual natures. We contained opposing principles, light and dark."

Denne dualiteten preger deres forhold gjennom hele deres vennskap, og den kommer til uttrykk bde i deres kunst og i deres forhold til andre mennesker. Men det er i yeblikksbeskrivelsene hvor man virkelig blir kjent med Patti og Robert, som for eksempel nr de kun har penger til n museumsbillett. Da gr den ene inn og ser kunstutsillingen mens den andre venter utenfor, deretter beskriver frstnevnte inngende og detaljert sine tanker og inntrykk i mte med kunsten. Eller nr de skal flytte fra hverandre etter ha bodd sammen i flere r, og Patti fler seg usikker ved tanken p skulle skilles fra sin aller beste venn og kunstneriske samarbeidspartner: "What will happen to us, I asked. There will always be us, he answered." Og s gr de hver sin vei, sammen.

En vesentlig del av Patti og Roberts historie finner sted p the Chelsea Hotel p begynnelsen av 70-tallet. P denne tiden var Manhattan-hotellet et sagnomsust tilholdssted for kunstnere, forfattere og musikere, og Patti beskriver med rrende hengivenhet hvordan hun med stor refrykt nrmet seg kunstneriske storheter som Allen Ginsberg og William Borroughs. Roberts idoler var visuelle kunstnere som Marcel Duchamp og Andy Warhol. Ogs musikere ble en del av deres omgangskrets, om enn noe tilfeldig. Janis Jopliner stadig p farten ut og inn av the Chelsea Hotel, og f uker fr Jimi Hendrix' dd mter Patti ham i en trapp utenfor et utested i West Village. P en nonchalant mte beskriver hun disse mtene som noe hverdagslig og prosaisk, men som for en leser av det 21. rhundret fremstr som fullstendig utenomjordiske opplevelser.

De aller fleste kjenner nok Patti Smith best som musiker, og i Just Kids skildres hennes inntreden i rocken somoverraskende naturlig og enkel. Etter ha skrevet musikkanmeldelser for utgivelser som Crawdaddy og Rolling Stone i flere r hadde hun et stort musikalsk nettverk. S kjpte hun en gitar, og ikke lenge etter kunne hun spille p den. Hun laget sanger av flere av diktene sine, satte sammen et band, og snart var det ikoniske frstealbumet Horses et faktum. Like ikonisk er albumets coverbilde av en hengslete 28-ring i hvit skjorte og svarte bukseseler, tatt av Robert Mapplethorpe. Og dr velger Patti avslutte sin coming-of-age historie, med utgivelsen av sin til dags dato eneste ordentlige hit, Because the Night. Og Robert som med beundring i stemmen uttrykker "Patti, you got famous before me".

Med sitt eget poetiske sprk forteller Patti Smith om sine definerende r sammen med Robert Mapplethorpe i New York City p 60- og 70-tallet. Siden den gang har hun hatt en lang og innholdsrik karriere, og det er interessant se den i lys av historiene hun selv forteller i Just Kids. Boken begynner som en kjrlighetshistorie og ender som en elegi. Den skildrer et unikt vennskap og hvordan det blomstrer og utvikler seg i en omskiftelig tid, og av og til hvordan det overlever mot alle odds. Boken kan ogs leses som en hyllest til New York City i en periode da byen var p vei til bli en av verdens kulturelle hovedsteder.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

30, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, sprknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler p fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Ogs er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis. Kontakt: idabren@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits