Tilbake til Verona

Trenger verden enda en adaptasjon avRomeo & Juliet? De hye herrer i Hollywood later til tro det, for i hst kommer enda en film basert p William Shakespeares mest bermte skuespill p kino. For de av oss som fortsatt har et sterkt forhold til Baz Luhrmanns versjon fra 1996, s fles dette som et aldri s lite overgrep. For ut ifra traileren dmme vil rets versjon bli lite mer enn et uoppfinnsomt og uinspirert kostymedrama med vakrere skuespillere som snubler over den engelske skaldens store ord. Jeg har tatt en titt.

Etter ha sett traileren fles det som om jeg har sett hele filmen. Og resultatet ser ut som en hvilken som helst klassisk tolkning av Romeo & Juliet. P manus-siden har man flottet seg med Julian Fellowes, som har tatt seg en pause fra skrive i stykker sin egen suksesserie, Downton Abbey, for bryne seg p Shakespeares kjrlighetshistorie. Med Fellowes p laget har man utvilsomt sikret seg litt god, engelsk kostymedrama-gravitas, men det ser ikke ut til at han har tatt noen sjanser med historien. Mens Luhrmann utfordret konvensjonene og moderniserte Shakespeare, gr Fellowes i motsatt retning og lager en film som angivelig skal ligge nrt opp til originalteksten. P posteren hevdes det dessuten at Romeo & Juliet er "the most dangerous love story ever told". Etter ha sett traileren bestrider jeg den pstanden. Fellowes' fremste styrke som manusforfatter er relasjonsbygging og mellomenneskelige forhold, men fare og neglebitende spenning er ikke hans forse.

I jakten p autensitet har filminnspillingen blitt lagt til Verona i Italia, hvor handlingen i Shakespeares stykke ogs utspiller seg. Man har heller ikke gtt av veien for lesse raust p med italiensk 1500-tallsestetikk. Her er dunkelt belyste ballsaler drapert i tunge flyelsgardiner og glitrende lysekroner. Det er himmelsenger, buede takhvelvinger, borggrder og klatreroser. Kvinnene har lange krller og kjoler med blonder, mens mennene gr med tights og sverdet dinglende fra siden til hverdags. I tillegg fr vi minst n scene med vrt favorittpar ridende inn i solnedgangen. Klisjstablingen er pfallende, men hndverket er solid.

Castingen slr meg som noe merkverdig. I rollen som Romeo finner vi Douglas Booth, kjent fra diverse BBC-produksjoner, deriblant Great Expectations fra 2011. Det finnes mange talentfulle unge skuespillere der ute, men likevel har man valgt g for en posh brite med fancy aksent og ddyryne som forelpig ikke har klart legge en eneste skikkelig god rolletolkning for dagen.Hans penbare talent i kategorien "pikeromsposterboy" m ha sikret han rollen, og fra n av vil han antakeligvisbli typecastet som romantiske helter fra verdenslitteraturen helt til han fr gr hr. Tybalt spilles av Chuck Bass, unnskyld, Ed Westwick. Med langt hr og sverdet godt plassert i hyre hnd skrider han rundt i italienske ballsaler og forsker s godt han kan ikke sende tankene vre til Upper East Side og dresser med nlestriper. Hans sju r lange erfaring som douchebag extraordinaire vil imidlertid komme godt med, s han skal f en sjanse. Herr Capulet spilles av Damian "Homeland" Lewis, som jeg ikke forstr hva gjr i denne filmen i det hele tatt, det samme gjelder Stellan Skarsgrd i rollen som prinsen av Verona og Paul Giamatti som Fader Lorenzo. Heldigvis er det ikke alt bare sorgen, for Julie spilles av Hailee Steinfeld. Hun er ung og relativt uerfaren, men hun var strlende som Mattie i True Gritog hentet faktisk hjem en Oscar-nominasjon som 15-ring. Hun kan redde filmen selv om mye avhenger av kjemien med Booth.

Personlig er jeg av den oppfatning at dette er en undvendig filmatisering, for ingen ny adaptasjon vil noensinne mle seg med Luhrmanns versjon av Romeo & Juliet i min aktelse. Det er en stor utfodring filmatisere en s godt kjent historie uten at det blir kjedelig og forutsigbart. Luhrmann lste det ved ramme inn Shakespeares dialog med en moderne setting. Hva Fellowes vil tilfre historien gjenstr se, men ogs denne gangenvil nok mye avhenge av dialogen, og at det smtt shizofrene ensemblet klarer gjre Shakespeares tidvis tunge ord og vendinger til sine egne. Jeg satser ogs p estetikken sitter, at Ed Westwick trakterer Tybalt med stil og at Hailee Steinfeldt er sikker og sterk i rollen som Julie.For det krever utvilsomt sin kvinne avlevere denne replikken p en overbevisende mte:

Give me my Romeo; and, when he shall die,
Take him and cut him out in little stars ,
And he will make the face of heaven so fine,
That all the world will be in love with night.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

29, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, sprknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler p fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Ogs er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis.

Kategorier

Arkiv

hits