Bokomslag-vurdering: "The Great Gatsby"

Noen husker kanskje detteinnlegget hvor jeg vurderte flere av bokomslagene romanen Dracula har hatt gjennom et dryt rhundre. Nok en gang har jeg tatt p meg de kritiske fashion-brillene for vurdere historiske bokomslag.Og denne gangen har jeg valgt den kanskje aller strste blant de amerikanske klassikerne, nemlig F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby, frst publisert i 1925.



Omslaget til frsteutgaven fra 1925 er et shizofrent sammensurium av form og farge.En utenomjordisk flapper med katteyne og fravrende nese grter grnn syre over noe som ser ut som et post-apokalyptisk New York, eventuelt en fornyelsespark hvor noe har gtt alvorlig galt med strmkretsene. Og hvis man tilter hodet litt til venstre og myser, s kan man ane Gatsbys gule bil som frontkolliderer inn i et fargerikt smreri uten sidestykke. Men til tross for ymse absurditeter er det likevel dette som har blitt det klassiske Gatsby-omslaget. Selv om det ser mer ut som en dystopisk fremtidsroman enn en historie fra The Roaring Twenties i USA.

Auda. En karikaturtegner p steroider har tydeligvis ftt fritt spillerom. Hvem som er hvem p dette katastrofale omslaget er umulig tenke seg da alle ser ut som karakterer fra en grafisk roman om et mord p et gods i Cornwall. Det er forresten han ytterst til hyre med det rde slipset, Mr. S. Leazy, som er morderen. Han dreper damen med den hvite hatten etter en spesielt intens og hypulsfremkallende runde med Scrabble, hvor de ikke greide komme til enighet om hvorvidt egennavn var tillatt. Drapsvpnet gjemmer han i den rde bttehatten til sin elskerinne Josephine.Men alt dette kommer endrlig tegnet utgave av Poirot til avslre s snart han ankommer stedet.

The Great Gatsby mter Biltemakatalogen i dette omslaget som definitivt hadde tlt vre mer kunstnerisk og mindre katalog-aktig. Og det hjelper ikke med den krampe-elegante mannen som lar venstrebeinet dingle kokett utenfor bildren mens han nonchalant lar seg avfotografere i en positur som i beste fall sender tankene til portretter av den engelske kongefamilien fra mellomkrigstida. I verste fall er det bare et helt adekvat fotografi som illustrerer det uutalte kjrlighetsforholdet mellom en Mann og hans Bil.
Ordene "simplified edition" nederst i hyre hjrne svir for vrig mer i ynene enn skitten eksos.

Sigarettpakke!

Hjelpes! Det eneste som mangler p dette episke makkverket av et bokomslag er ordene "for dummies" rett under tittelen. Dette er s billig og vulgrt som det kan f blitt, noe som utelukkende kommer avat det er fullstendig umulig f splattereffekt i kontrasterende farger til fremst som noe i nrheten av smakfullt.Og som om ikke detvar nok, sskjendes omslagetytterligereav at prisen er trykket i hyre og venstre hjrne. Bde i pund og dollar, m vite. Man har alts ikke gtt av veien for distribuere dette horrible Pollock-inspirerte slet p to kontinenter. Ironisk nok kaller forlaget som har publisert boka seg for Thinking. Det burde de ha gjort mer av fr de lot dette omslaget g i trykken.

Dette er pent. Jeg liker den kubistiske stilen og det skjelmske "jeg har en mrk og skummel hemmelighet du bare kan drmme om f hre"-blikket under hattebremmen. Men likevelblir dette fullstendig feil p et Gatsby-omslag. Fra halsen og opp er det bare godhet, med unntak av den lite tidsriktige frisyren. Fra halsen og ned er det gresk statue drapert i Keira Knightleys kjole fra Atonement,men med Anne Hathaways uheldig aksentuerte brystvorter p rets Oscar-utdeling som blikkfang.Det blir rett og slett for mye mindfuck.

Dels kioskroman, dels Anne fra Bjrkely, men mest Robert Redford som tar seg en rykepause under innspillingen av 1974-versjonen avThe Great Gatsby. Foran et engelsk gods og ikke et amerikansk herskapshus p Long Island. Ifrt en engelsk lords avlagte festantrekk og et overklasse-hovent ansiktsuttrykk. Det ville vrt mye mer passende med en mann i "cool beautifiul shirts" (som det heter i boka) og en mer enigmatisk og uutgrunnelig fremtoning. Gi i det minste mannen en hatt! For dette er rett ut stygt.

Tintin er p vei mot Soria Moria slott i denne semi-vellykkede Herg-parodien. N gjelder det bare finne en bt fr en liten arm med Ivo Caprino-troll tar ham igjen.

Husker du Pantene Pro V-reklamen fra 90-tallet med den oppskriftsmessig vakre kvinnen som kaster dramatisk p sitt vte hr etter ha badet i en foss i tropiske omgivelser?Det er inspirasjonskilden for dette bokomslaget.

Ah, sublimt. Som en 1920-talls Art Deco-tapet. Brtt fr jeg lyst til pusse opp stua og holde dekadente champagnefester med hy sigarfring og kjoler med lave liv. Utskt!

3 kommentarer

Slotten

11.03.2013 kl.23:39

Den siste der var deilig! Synes forsvidt bokdesign generelt, og p vintage-romaner spesielt, er blitt veldig imponerende i det siste. Kanskje er det fysisk formats siste krampetrekninger, men jeg elsker det.

indiehjerte

12.03.2013 kl.16:44

Slotten: Den siste har jeg faktisk kjpt den til en venninne i bursdagsgave, og den er helt fantastisk. Hardback med gullmotivet preget inn i omslaget. Skulle gjerne hatt den selv, men er allerede stolt eier av TO slitne paperback-utgaver.

Marita

19.03.2013 kl.20:47

Og det er jeg som var den heldige mottaker av denne perlen av en innbundet trykksak! Bra innhold ogs, forresten.. ;)

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

29, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, sprknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler p fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Ogs er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis.

Kategorier

Arkiv

hits