Opp som en løve, ned som noe annet - om "The Marriage Plot" av Jeffrey Eugenides

Dette var litt merkelig.
Med stor begeistring og velvilje begynte jeg på Jeffrey Eugenides' siste roman, The Marriage Plot. Handlingen er lagt til det akademiske miljøet ved Brown-universitetet i USA på begynnelsen av 80-tallet, hovedpersonen Madeleine er litteraturviter med mål om å gjøre karriere innen akademia, og de litterære referansene er mange og hyppige. Alle forhold lå dermed til rette for at en tidligere litteraturstudine skulle hygge seg. Likevel klarte ikke The Marriage Plot å leve helt opp til forventningene jeg hadde på forhånd, til tross for at den er både velskrevet og underholdende. Det er mulig Eugenides rett og slett gaper over for mye med sin siste roman.

Madeleine er selve legemliggjøringen av "kjekk amerikansk ungdom" - vakker, smart, ambisiøs, og hardtarbeidende. Hun har vokst opp i en ressurssterk familie i en liten by med det, passende nok, nusselige navnet Prettybrook, New Jersey. Hun leser Jane Austen, Charlotte Brontë og Henry James, og fordyper seg i hvordan de viktorianske romanenes plot og tematikk alltid i større eller mindre grad dreier seg ekteskap. Madeleines viktorianske studier ligger hele tiden i bakgrunnen av historien som videre utspinner seg, og står i sterk kontrast til hennes samtids holdning til at ekteskapet ikke nødvendigvis er uoppløselig. De to mennene Madeleine må velge mellom, på typisk viktoriansk vis, er studiekameratene Leonard og Mitchell. De studererer henholdsvis naturvitenskap og religion, og kommer fra enklere kår. Mitchell er presentabel, snill, og veloppdragen, en Mr. Knightley av det 20. århundret. Men Jane Austens' Emma og Jeffrey Eugenides' Madeleine er to forskjellige kvinner som tar to forskjellige valg. Madeleine dras nemlig mot den mystiske og karismatiske, men selvdestruktive Leonard, altså den selvhøytidelige hipsteren med Derrida under armen. Når hun erklærer han sin kjærlighet, svarer han med å sitere litteraturteoretikeren Roland Barthes: "Figuren refererer ikke til kjærlighetserklæringen, innrømmelsen, men til den gjentatte fremsigelse av kjærlighetens klage. Etter den første bekjennelsen betyr ikke 'jeg elsker deg' lenger noe som helst...". Et horribelt svar på en kjærlighetserklæring til tross, denne hendelsen affekterer Madeleine i liten grad. Det viser seg dermed at det ikke er selve valget romanen skal dreie seg om videre. Hvis Madeleines valg av mann hadde vært hovedpremisset for historien, så kunne The Marriage Plot fort ha blitt en strålende post-moderne kommentar til 1800-tallets romaner hvor målet og drivkraften er ekteskap. Men Eugenides vil det annerledes. Når Madeleine velger Leonard over Mitchell, så er vi nemlig bare halvveis i historien.

Og her forandrer romanen karakter.

Det er ingen hemmelighet at Eugenides har sans for det morbide. Dette kom tydelig til uttrykk i begge hans tidligere romaner, The Virgin Suicides fra 1993, og Middlesex fra 2002. Temaer som selvmord, incest, og psykologiske problemer er, om ikke selve bærebjelkene, men alltid viktige motiver i Eugenides romaner. Også i The Marriage Plot. Det viser seg at Leonard har bipolar lidelse, men Madeleine gifter seg med han likevel. I mellomtiden er den forsmådde Mitchell på en åndelig reise i India. Her slikker han sine sår mens han hengir seg til å hjelpe mennesker i nød, samt sin egen søken etter en slags religiøs oppvåkning. En ny spenning oppstår, for skal Madeleine bli hos sin løse kanon av en ektemann, eller skal Mitchell få en ny sjanse når han omsider vender tilbake til USA? Eugenides gir få svar, og Madeleine blir skuffende nok redusert til et instrument for Leonards velbehag. Bekymringene hun må leve med på grunn av Leonards sykdom er tidvis hjerteskjærende, og i tillegg presses hennes akademiske ambisjoner lenger og lenger ut på sidelinjen. Etter hvert absorberer Leonards psykologiske problemer mesteparten av historien. Dette gjør at jeg ikke synes at Eugenides yter sine karakterer den rettferdigheten de fortjener. Leonard vies mye tid, men gis ingen stemme i historien. Mitchell finner tilsynelatende aldri det han leter etter, og Madeleines akademiske ambisjoner vies mindre og mindre oppmerksomhet.  Mellom akademia, problemer knyttet til ekteskap og relasjoner, Mtichells mer eller mindre umotiverte åndelige reise, og Leonards psykologiske problemer etablerer det seg en hengemyr av løse tråder som Eugenides ikke makter å nøste opp i. Romanen handler om tre ungdommer som er i ferd med å ta fatt på sine voksne liv, men ingen av dem finner en klar retning. 

The Marriage Plot åpner svært bra, men ender som et sammensurium. Historien om Madeleine, Leonard og Mitchell er en oppvekstroman, en akademisk roman, og tidvis en thriller, men til slutt minner den mest om et slags uforløst trekantdrama løst basert på Jane Austens oppskrift. Jeffrey Eugenides tredje roman går altså opp som en løve. Men så deiser den i bakken som noe jeg ikke helt klarer å sette fingeren på.

 

Illustrasjon av Dan Park.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

indiehjerte

indiehjerte

29, Oslo

Ida Brenden Engholt (f. 1983). Litteraturviter, språknerd og musikkentusiast med sans for det meste innen indiesjangeren. Samler på fine tekopper, band t-skjorter og rare ord. Også er det mer Elizabeth Bennett i meg enn Anna Karenina. Heldigvis.

Kategorier

Arkiv

hits